Voix d’Irlande du Nord / Voices of Northern Ireland,
Colloque du GREI-ERIBIA
(Groupe de Recherche en Etudes Irlandaises)
Université de Caen-Normandie,
4 et 5 novembre 2016
(Scroll down for English version)
L’année 2016 met en relief la singularité de l’espace nord-irlandais. Il est terre de commémorations divergentes, pour des mémoires plurielles, qui semblent difficilement conciliables : l’insurrection de Pâques 1916 et la bataille de la Somme font figure de pôles opposés. Il est aussi territoire au statut mouvant : au processus de paix qui, depuis 1998, cherche à faire bouger les lignes de fracture tout en composant avec elles, il faut ajouter les incertitudes liées au Brexit, qui risque entre autres de faire ressurgir une frontière dans l’île d’Irlande qui semblait avoir perdu sa substance. De manière plus légère, on relèvera également que lors de l’Euro, les supporters nord-irlandais semblent avoir laissé dans l’espace du continent européen une empreinte vocale. Cette actualité souligne la spécificité politique et historique de l’espace nord-irlandais, mais il ne s’agit que d’une entrée dans une approche que le Groupe de Recherches en Etudes Irlandaises souhaite beaucoup plus globale.
De quelles voix parle-t-on ? Comme l’écrivit Eugene McNulty dans la Préface à son étude sur The Ulster Literary Theatre and the Northern Revival, paru en 2008,
“Writing about Northern Irish culture and identity is a curious business. At times this is a place that seems filled with gaps and silences that refuse to be sounded, while at others ‘the North’ can feel, a bit like Synge’s ‘West’ perhaps, like a space over-populated with people seeking to interpret it, a place that is over-full with possible meaning. In the end even the seemingly straightforward can turn out to be anything but; the easy allure of basic fact and the apparently obvious soon collapses to leave an endless skein of possible tracks to be followed. Just what we mean by the North, and indeed where we mean by the North, turn out to be far from straightforward or uncontested issues.”
C’est à cette gageure que nous vous invitons, par la thématique de la voix. Voix majoritaires ou minoritaires ; voix d’outre-tombe, voix guerrières, voix séraphiques ; voix qui porte, réduite au silence, ou étouffée, déformée ; unisson et discordances ; échos, reprises et variations ; cacophonie, harmonie, polyphonie : tels sont des entrées possibles dans une réflexion ouverte.
Ce colloque envisage la question de l’Irlande du Nord dans sa complexité historique et dans sa diversité, et partant, dans une approche ouverte aux différentes disciplines : littérature, civilisation, théâtre, linguistique, musique, cinéma, arts visuels.
Parmi les pistes possibles, les sujets abordés pourront porter sur :
+ les commémorations, présentes et passées ;
+ la muséographie : que met-on en espace ?
+ les enjeux politiques ;
+ le Brexit (analyse du vote, enjeux) ;
+ vox populi, vox dei ;
+ les héritages historiques ;
+ la voix des élites économiques dans les crises, du Home Rule, au Brexit ;
+ les médias ;
+ la division de l’espace (frontière, bornes, quartiers, mur) ;
+ la voix / les voix populaires ;
+ l’Ulster Scots comme voix spécifique ;
+ la création artistique nord-irlandaise ;
+ la scène théâtrale nord-irlandaise ;
+ la tradition orale ;
+ la voix et l’écho ;
+ la musique ;
+ les représentations et/ou productions cinématographiques ;
+ le nord de l’Irlande dans la Glorieuse Révolution.
Vos propositions de communications, accompagnées d’une courte notice biographique, sont à envoyer avant le 30 septembre 2016 à Anne-Catherine de Bouvier Lobo, responsable scientifique :
anne-catherine.debouvier@unicaen.fr
Voix d’Irlande du Nord / Voices of Northern Ireland,
Colloque du GREI-ERIBIA
(Groupe de Recherche en Etudes Irlandaises)
Université de Caen-Normandie,
4 et 5 novembre 2016
The singularity of Northern Ireland stands out quite sharply in 2016. This territory is host to diverging commemorations of events related to distinct and radically separate collective memories – Easter 1916 and the battle of the Somme are poles apart. Its very status in in flux: from 1998 onwards, the peace process has been trying to build up a comprehensive entity that can work, bridging yet accommodating divides. To this must be added the uncertainty generated by Brexit, which could well reactivate a border within Ireland which of late years had been, not extinct, but dormant. A more festive note was provided by the Northern Irish supporters, who seem to have left a musical mark of their own in Europe during the latest Euro championship. Recent events point to the political and historical specificity of the Northern Irish territory. However, this is only one aspect of the more global picture the Groupe de Recherche en Etudes Irlandaises aims at delineating and exploring.
What are those voices of Northern Ireland? As Eugene McNulty wrote in the Preface to his work on The Ulster Literary Theatre and the Northern Revival, published in 2008,
“Writing about Northern Irish culture and identity is a curious business. At times this is a place that seems filled with gaps and silences that refuse to be sounded, while at others ‘the North’ can feel, a bit like Synge’s ‘West’ perhaps, like a space over-populated with people seeking to interpret it, a place that is over-full with possible meaning. In the end even the seemingly straightforward can turn out to be anything but; the easy allure of basic fact and the apparently obvious soon collapses to leave an endless skein of possible tracks to be followed. Just what we mean by the North, and indeed where we mean by the North, turn out to be far from straightforward or uncontested issues.”
Such is the challenge we would like to (try to) meet through the theme of voices. Majority or minority voices; otherworldly, warlike, or seraphic voices; voices that can be far-reaching, altered, muffled or silenced; unified, soothing or jarring voices; echoes, repeats and variations; cacophony, harmony, polyphony: those will be the guiding themes for an open approach, cutting across time and cutting across various disciplinary fields. We welcome proposals in such areas as history, politics, sociology, literature, drama, linguistics, music, or the visual arts. Here are some possible themes:
+ commemorations, past and present;
+ museography:
+ the politics of Northern Ireland;
+ Brexit, vote and prospects;
+ vox populi, vox dei;
+ historical legacies;
+ the voices of economic elites through the crises, from Home Rule to Brexit;
+ the media;
+ dividing space (borders, areas, walls);
+ popular voices;
+ artistic creation in Northern Ireland;
+ drama and the stage;
+ the oral tradition;
+ voices and echoes;
+ music;
+ film and Northern Ireland;
+ the North in the Glorious Revolution.
Proposals for 25-minute papers (together with a short biodata) are to be sent by September 30, 2016, to Anne-Catherine de Bouvier Lobo (convener):
anne-catherine.debouvier@unicaen.fr