Le Centre de Recherches VORTEX et le Laboratoire PRISMES EA 4398 de l’Université Sorbonne-Nouvelle Paris 3
lancent un Appel à communications/articles pour le COLLOQUE INTERNATIONAL
« Climats : le temps qu’il fait dans la littérature & les arts du monde anglophone »
Call for Papers/articles for the INTERNATIONAL CONFERENCE
« Climates : what’s the weather like in Anglophone literature & arts »
Université Sorbonne-Nouvelle Paris 3 14-15 octobre 2016 5, rue de l’Ecole-de-Médecine 75006 Paris
Les propositions (pas plus de 15 lignes) doivent être envoyées d’ici le 31 mars 2016 aux deux organisateurs du colloque.
Abstracts (15 lines at most) should be sent by 31 March 2016 to the two co-convenors.
Co-organisateurs / co-convenors
Catherine LANONE (Paris 3) catherine.lanone@univ-paris3.fr
Jean-Pierre NAUGRETTE (Paris 3) jeanpierrenaugrette@gmail.com
Comité scientifique / Scientific committee
Mark FITZPATRICK (Paris 3)
Charlotte GOULD (Paris 3)
Catherine LANONE (Paris 3)
Jean-Pierre NAUGRETTE (Paris 3)
Céline PREST (Paris 3)
Cliona NÍ RÍORDÁIN (Paris 3)
Marc PORÉE (École Normale Supérieure, rue d’Ulm)
Scott SLOVIC (Université de l’Idaho)
Coordination
Mark FITZPATRICK
Céline PREST
Texte de cadrage
« Yes, the newspapers were right : snow was general all over Ireland. It was falling on every part of the dark central plain, on the treeless hills, falling softly upon the bog of Allen and, farther westward, softly falling into the dark mutinous Shannon waves…» (J. Joyce, “The Dead”). Il suffit qu’il neige, vente, pleuve ou fasse soleil dans un texte littéraire ou dans un tableau pour que notre perception du monde représenté en soit affectée, par ce qu’on pourrait appeler un affect climatique, une « émotion » (J. Darras, « L’émotion de l’eau »), une sensation de la météorologie ambiante, correspondant à une époque donnée. L’œuvre d’art ne reflète pas seulement une époque ou un « air du temps », elle l’affecte : « Where, if not from the Impressionists, do we get those wonderful brown fogs that come creeping down our streets, blurring the gas-lamps and changing the houses into monstrous shadows? […] At present, people see fogs, not because there are fogs, but because poets and painters taught them the mysterious loveliness of such effects », déclare Vivian dans un passage célèbre de l’essai d’Oscar Wilde, “The Decay of Lying” (Intentions, 1891), qui a valeur de manifeste esthétique.
« It is commonly observed, that when two Englishmen meet, their first talk is of the weather ; they are in haste to tell each other, what each must already know, that it is hot or cold, bright or cloudy, windy or calm”, écrivait Samuel Johnson dans The Idler du 24 Juin 1758. Le livre récent d’Alexandra Harris, Weatherland, le montre bien : dans un pays comme l’Angleterre réputé « obsessed with weather », il existe une histoire de ces affects climatiques liés à des représentations artistiques. Ce que donnent à voir et à lire les œuvres d’arts, ce sont des régimes de temps qui influent sur notre perception du paysage et du monde. Une tempête qui fait s’échouer un navire drossé au rivage, de Shakespeare à Dickens en passant par Defoe, des collines battues par le vent dans Wuthering Heights, le tonnerre et les éclairs qui résonnent dans les montagnes suisses ou sur le lac Léman chez les romantiques anglais et dans Frankenstein, la neige ou la pluie qui tombent dans la campagne du Wessex dans les romans ou les poèmes de Thomas Hardy, les Cloud Studies de Constable dans les années 1820, les superbes soleils couchants et tableaux de tempête chez Turner dans les années 1840, les typhons ou les calmes chez Conrad, la mousson qui règne sur l’Inde chez Kipling et dans la littérature postcoloniale, le brouillard victorien qui envahit Londres chez Dickens, Conan Doyle ou R.L. Stevenson, autant de régimes qui impriment leurs effets et leurs affects dans la perception sensible. L’essai de John Ruskin, “The Storm-Cloud of the Nineteenth Century” (1884), qui caractérise une époque victorienne introduisant la pollution industrielle dans le paysage par le passage d’un régime de vent et de nuages à un autre (« This wind is the plague-wind of the eighth decade of years in the nineteenth century »), peut constituer un point d’ancrage et de référence pour cette problématique plus que jamais d’actualité. Dans les arts contemporains, Mark Leonard peint en regard ou par rapport aux tableaux de Constable (Yale Center for British Art, 2013), de même Marina Abramovic, avec Cloud with its shadow (2015), ou Alison Moffett, avec The Impossibility of Cloud (2014).
Les craintes de Ruskin étaient justifiées. Aujourd’hui où notre relation à la nature se décline sur le paradigme des “catastrophes naturelles”, c’est toute une “philosophie élémentale” qui semble régir notre rapport au monde et au temps qu’il fait : « With some patience, fortune, and persistence, we might be able to rediscover and recover a more lasting connection with the elemental world and in the process find our place — reside in our own element or elements — within the bewildered and bewildering beauty everywhere around us » (David Macauley, Elemental Philosophy, 2010).
General outline
«Yes, the newspapers were right : snow was general all over Ireland. It was falling on every part of the dark central plain, on the treeless hills, falling softly upon the bog of Allen and, farther westward, softly falling into the dark mutinous Shannon waves…» (J. Joyce, “The Dead”). Rain or shine, wind or snow in a literary text or a painting are enough to affect our perception of the world, by what one might call a climatic affect (see a phrase like “cold weather affected crops”), an “emotion” (J. Darras, “the emotion of water”), a sense of what the weather has to report, at a given moment of time. A work of art does not only reflect a given epoch, or a Zeitgeist, it affects it: « Where, if not from the Impressionists, do we get those wonderful brown fogs that come creeping down our streets, blurring the gas-lamps and changing the houses into monstrous shadows? […] At present, people see fogs, not because there are fogs, but because poets and painters taught them the mysterious loveliness of such effects », famously declares Vivian in Oscar Wilde’s essay “The Decay of Lying” (Intentions, 1891), in what sounds like an aesthetic manifesto.
« It is commonly observed, that when two Englishmen meet, their first talk is of the weather ; they are in haste to tell each other, what each must already know, that it is hot or cold, bright or cloudy, windy or calm”, Samuel Johnson writes in The Idler (24 June 1758). Alexandra Harris’s recent book, Weatherland, highlights the fact that, in a country famed for being “obsessed with the weather”, can be traced and recorded a history of those climatic affects which are related to, and conveyed by artistic modes of representation. Works of art indeed provide weather modes which influence our perception of landscape and the world. A tempest-tossed, wrecked ship, from Shakespeare to Dickens (via Defoe), Wuthering Heights, thunder and lightning pealing in the Swiss Alps in English romantic poetry or Frankenstein, snow or rain falling over Wessex in Thomas Hardy’s novels or poems, Constable’s Cloud Studies in the 1820s, J.M.W.Turner’s gorgeous sunsets or storm-pieces in the 1840s, calms and typhoons in Joseph Conrad’s sea stories, the monsoon in R. Kipling and post-colonial texts, the Victorian fog over London in Dickens, Conan Doyle or R.L. Stevenson, are so many modes imprinting their effects and affects into our sensitive perception. John Ruskin’s essay “The Storm-Cloud of the Nineteenth Century” (1884) characterizes the Victorian era, which introduces industrial pollution into the pastoral landscape, as marking a shift from one mode of wind and clouds to another (“This wind is the plague-wind of the eighth decade of years in the nineteenth century”), may constitute a landmark for us to grasp those problems which plague and challenge our own time: see contemporary artists like Mark Leonard, whose paintings are related to, and echo Constable’s (Yale Center for British Art, 2013), as do Marina Abramovic’s Cloud with its shadow (2015), or Alison Moffett’s The Impossibility of Cloud (2014).
Ruskin’s fears were justified. Today, when our relationship with nature is declined along the paradigm of “natural catastrophes”, an “elemental philosophy” seems to inform our relation with the world and what the weather is like: “With some patience, fortune, and persistence, we might be able to rediscover and recover a more lasting connection with the elemental world and in the process find our place — reside in our own element or elements — within the bewildered and bewildering beauty everywhere around us” (David Macauley, Elemental Philosophy, 2010).
Éléments de Bibliographie / Select Bibliography
Bachelard, Gaston. L’Air et les songes : essai sur l’imagination du mouvement.
Paris : Corti, 1943. Le Livre de Poche, « Biblio-essais ».
Corton, Christine L. « Beyond the pall… how London fog seeped into fiction ».
The Guardian, 31 October 2015.
—. London Fog : The Biography. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 2015.
Damisch, Hubert. Théorie du nuage : pour une histoire de la peinture. Paris :
Seuil, 1972.
Darras, Jacques. La mer hors d’elle-même, L’émotion de l’eau dans la littérature.
Paris : Hatier, 1991.
English, Charlie. The Snow Tourist : A Search for the World’s purest, deepest
snowfall. London: Portobello Books, 2008.
Exposition “Climats artificiels”, Espace Fondation EDF, 6 rue Récamier, 75007
Paris, jusqu’au 28 février 2016.
Harris, Alexandra. Weatherland. London : Thames & Hudson, 2015.
Hill, Rosemary. “Bright Blue Dark Blue”. London Review of Books. 5 November
2015.
Macauley, David. Elemental Philosophy: Earth, Air, Fire and Water as
Environmental Ideas. New York: SUNY Press, 2010.
Malherbe, Michel. D’un pas de philosophe en montagne. Paris : Vrin, 2012.
Morris, Edward, ed. Constable Clouds : Paintings and Cloud Studies by John
Constable. Edinburgh and Liverpool: National Galleries of Scotland, 2006.
Nicolson, Christopher. Winter. London : Fourth Estate, 2014.
Ruskin, John. “Of Cloud Beauty”. The Stones of Venice, 1853, Part VII.
—. “The Storm-Cloud of the Nineteenth Century”, 1884.
Secord, James A. Victorian Sensation: The Extraordinary Publication,
Reception, and Secret Authorship of Vestiges of the Natural History of
Creation. Chicago: University of Chicago Press, 2001, 2003.
Serres, Michel. Feux et signaux de brume: Zola. Paris : Grasset, 1975.