27-30 juillet 2017, Gdansk “Now Let Us Anatomize Shakespeare: Shakespeare-Inspired Ballets in European Ballet Companies” ESRA conference,

“Now Let Us Anatomize Shakespeare: Shakespeare-Inspired Ballets in European Ballet Companies”
ESRA conference, 27-30 juillet 2017, Gdansk
Atelier dirigé par: Adeline Chevrier-Bosseau, Université of Paris-Est Créteil
Cet atelier – qui se veut interdisciplinaire, faisant dialoguer chercheurs en danse et spécialistes de l’œuvre de Shakespeare – examinera les ballets adaptés des pièces de Shakespeare, des productions les plus classiques (le Roméo et Juliette de Kenneth Mac Millan, ainsi que la version de Rudolph Noureev, ou Le Songe d’une nuit d’été de Balanchine) aux plus contemporaines (l’hommage à Shakespeare proposé cette année par le Ballet du Rhin, avec Ophelia, Madness and Death de Douglas Lee ou Fatal, un ballet de Rui Lopes Graça inspiré de Macbeth). Comment les pièces de Shakespeare ont-elles été « traduites » en mouvement ? Par quel processus ? Est-ce une traduction ? Une adaptation ? Une interprétation ? Comment la variété des styles qui affleurent dans le langage de la danse – des danses de caractère aux tableaux de groupe, à la pantomime ou au grand pas de deux classique – fait-elle écho aux divers mouvements dramatiques (scènes de duel, d’amour, scènes de danse) et à la diversité du langage employé dans les pièces de Shakespeare ? Comment ses personnages sont-ils incarnés par les danseurs ? Puisque la danse est un art « silencieux », où seul le corps parle en musique, comment le texte de Shakespeare a-t-il été « incarné », comment est-il joué par le biais du corps ?
D’autres pistes de réflexion possibles incluent :
–  le choix de la musique et du compositeur de Prokofiev à Mendelssohn, Schubert ou Purcell, et de quelle manière la partition musicale fait écho à l’intensité dramatique des pièces.
– la question du public : ces ballets s’appuient-ils sur une connaissance préalable des pièces de Shakespeare ? On pourra ici analyser les livrets et leur réécriture des pièces : est-ce une approche didactique, ou font-ils juste allusion à certains aspects et moments particuliers des pièces ?
Les propositions (200-300 mots), accompagnées d’une courte biographie, doivent être envoyées à Adeline Chevrier-Bosseau par mail avant le 20 Novembre 2016 ( adeline.chevrier-bosseau@u-pec.fr ).
 
 
 
 “Now Let Us Anatomize Shakespeare: Shakespeare-Inspired Ballets in European Ballet Companies”
ESRA conference, July 27-30, 2017, Gdansk
Convenor: Adeline Chevrier-Bosseau, University of Paris-Est Créteil
 
In the wake of the WSC’s seminar on Shakespeare and Dance and the ongoing work of the Shakespeare and Dance Project, this panel will specifically address ballet adaptations of Shakespeare’s works, from classical ballet productions (Kenneth Mac Millan’s Romeo and Juliet, or Rudolph Nureyev’s subsequent version, or Balanchine’s A Midsummer Night’s Dream) to more contemporary ones (this year’s homage to Shakespeare by the Ballet du Rhin, featuring Ophelia, Madness and Death by Douglas Lee or Fatal, a Macbeth-inspired ballet by Rui Lopes Graça). We shall examine how Shakespeare’s plays and sonnets have been “translated” into dance, and how this process is actually enacted: is it a translation? An adaptation? An interpretation? How does the variety of styles incorporated in the language of ballet – from character dances to group scenes, pantomime, and classic pas de deux – echo the variety of movement (fights, love scenes, dance scenes) and the diversity of the language of Shakespeare’s plays? How are the personalities of Shakespeare’s characters translated into ballet characters? Since dance is a “silent” art, where only the body speaks to music, how has Shakespeare’s text been “anatomized”, how is it performed through the body only?
We will also examine the choice of the musical score, from Prokofiev’s to Mendelssohn, Schubert or Purcell, and how it echoes the drama of the plays.
Another question will be that of the audience, and to what extent these ballets rely – or not – on previous knowledge of Shakespeare’s works: papers focusing on the librettos and their connection to Shakespeare’s works, whether didactic, or allusive, or explanatory, would also be welcome.
The panel would be interdisciplinary, opening a dialogue between Shakespeare scholars and dance scholars.
Submissions including an abstract (200-300 words), a title, a short bio and contact information can be sent via email by November 20, 2016 to AdelineChevrier-Bosseau, University of Paris-Est Créteil, at adeline.chevrier-bosseau@u-pec.fr . Chosen participants will be notified by email by December 11, 2016 at the latest.
 

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