4-6 avril 2019, Université de Poitiers « Dante et Shakespeare : cosmologie, politique, poétique »

« Dante et Shakespeare : cosmologie, politique, poétique »

Date et lieu : 4-6 avril 2019, Université de Poitiers / Centre d’Études Supérieures de Civilisation Médiévale (UMR 7302)

Co-organisation : Isabelle Battesti (CERLIM, Sorbonne Nouvelle) et Pascale Drouet (CESCM, Poitiers)

Argumentaire

Dante est probablement à la littérature italienne ce que Shakespeare est à la littérature anglaise. Ils sont, par la profondeur et la densité de leur œuvre, deux monuments de la littérature européenne dont ils dépassent les frontières. Comme l’écrivait T.S. Eliot en 1929 : « Dante and Shakespeare divide the modern world between them; there is no third » (« Dante et Shakespeare se partagent le monde moderne. Ils n’ont pas d’équivalent »). S’il est possible de contester ce jugement, il n’en reste pas moins que ces deux auteurs ont chacun à leur façon porté au plus haut la littérature et l’esprit de leur temps. On peut, certes, se demander si les écrits de Dante ont eu une influence plus ou moins directe (par la médiation de Pétrarque) sur ceux de Shakespeare (et de ses contemporains). Toutefois  il s’agira surtout dans ce colloque de faire se rencontrer, par-delà les siècles, la réflexion et l’esthétique à l’œuvre dans leurs créations respectives, de les faire thématiquement entrer en résonance.

Si leur œuvre a toujours une telle force de nos jours, y compris dans l’imaginaire collectif, c’est que tout ou presque y est abordé : une théorie du cosmos et de la connaissance, une représentation de l’organisation sociale et du pouvoir, une poétique et un art de la narration. Ce colloque invite donc à une approche comparée de ces deux œuvres essentiellement selon trois axes : cosmologique (une méditation sur le divin et l’ordre naturel), politique (une réflexion sur la société humaine et la constitution du politique) et poétique (une réflexion sur l’art de l’écriture).

Pistes de réflexion :

— Dante et Shakespeare, quelle cosmologie ?

– Représenter l’univers (la place de l’homme dans l’univers, la remise en cause de la Grande Chaîne du Vivant)

– L’homme et les astres

– Représenter l’invisible

– Écriture et transcendance (quête, croyance, recréation)

– Enjeux métaphysiques vs tentation athéiste

– Ordre cosmique et ordre politique

— Dante et Shakespeare : typologies morales et enjeux politiques

– Modèles et réalité politiques, les figures du pouvoir, continuité et crise du pouvoir, le pouvoir et la roue de la fortune

– Fraude, hypocrisie, crime, figure du scélérat

– Représenter l’action humaine à quel dessein ? (divertir, enseigner ?)

– La psychopathologie des passions (amour, haine, terreur, mélancolie)

— Les régimes de vérité et les régimes de l’illusion chez Dante, et les auteurs élisabéthains et jacobéens

– Statut et modalités de l’invention (l’influence d’Aristote, ou pas)

– Ici-bas/au-delà, usages du surnaturel (procédés fictionnels et procédés d’authentification)

– Traitement de l’Histoire et usage de la mythologie

– Réalité/apparences (illusion théâtrale, mensonge poétique)

– L’invention métaphorique

– la dialectique du cacher/révéler (allusivité, polysémie, énigmes)

— Dante poète et poéticien (Rime, Vita Nova, De Vulgari Eloquentia) à la rencontre de  Shakespeare poète, mais aussi de Donne, de Spenser, de Sydney, de Drayton, de Wroth…

-Circulation de la poésie italienne en Angleterre, traductions, traces matérielles

– Théories et usages de la poésie (Dante et le Stilnovo, la médiation du pétrarquisme an Angleterre, Dante et les poètes anglais de la première modernité)

– La forme sonnet

– L’esthétique de la difficulté (Dante et Donne)

— Une « fonction » Dante et Shakespeare dans l’imaginaire contemporain ?

– Réception romantique (notion coleridgienne de « gloomy imagination »)

– Citations, imitations, modélisations, transpositions (T.S. Eliot, Ezra Pound)

– Puissance modélisatrice (pour représenter les dystopies, les dérèglements du désir, pour nourrir l’imaginaire de la crise et de la catastrophe)

 

Les propositions de communications, accompagnées d’une brève bio-biblio, sont à envoyer avant le 30 juin 2018 à

Isabelle Battesti – isabelle.battesti@univ-poitiers.fr et Pascale Drouet – pascale.drouet@univ-poitiers.fr

 

Éléments bibiographiques (sources secondaires)

1) Dante et Chaucer

An, Sonjae, « Echoes of Boethius and Dante in Chaucer’s ‘Troilus and Griselda’ », Medieval and Early Modern English Studies, vol. 12 , déc 2004, p. 393-418.

Neuse, Richard, Chaucer’s Dante. Allegory and Epic Theater in the « Canterbury Tales », Berkeley/Los Angeles/Oxford, University of California Press, 1991.

2) Dante et Shakespeare

Brown, Calvin S., « Dante, Shakespeare, and the Common Heritage », Review (Blacksburg, VA), 1980, 2, p. 361-364.

Bruneau, Jean, « La Figure de Jules César de Dante à Shakespeare », Études Anglaises, 1964, 17, p. 591-604.

Chesta Ugo, « Guido da Montefeltro e Amleto : ‘vite parallele’ », Levia Gravia, X, 2008, p. 1-23.

COPE, Jackson I, « Theater of the dream: Dante’s ‘ Commedia’, Jonson’s Satirist, and Shakespeare’s Sage », in The Theater and the Dream, Baltimore, Johns Hopkins University Press, 1973, p. 211-244.

Ferguson, Francis, « Romantic love in Dante and Shakespeare », The Sewanee Review, LXXXIII, 1975, p. 253-266.

Fergusson, Francis, « Trope and Allegory : Some Themes Common to Dante and Shakespeare », Dante Studies with the Annual Report of the Dante Society (Binghamton, NY), 1968, 86, p. 113-126.

Herzman, Ronald B., « Fraternal (Un)Masking : Shakespeare’s ‘Measure for Measure’ and Dante’s ‘Inferno’ 27 », in Franco R. Bradley, Beth A. Mulvaney (eds.), The World of St. Francis of Assisi. Essays in honor of William R. Cook, Leiden-Boston, Brill, 2015, p. 121-139.

Goldstein, Gary B., « Did Shakespeare Read Dante in Italian ? », The Elizabethan Review (ERev), 1993 Spring, 1 (1), p. 61-62.

Kirkpatrick, R., « On the Treatment of Tragic Themes in Dante and Shakespeare », Modern Language Review (Edinburgh, Scoltland), 1977, 72, p. 575-584.

Lawson, Jacqueline E., « The Infernal Macbeth », Aligarth Critical Miscellany (ACM), 1988, 1 (1), p. 33-43.

Maillet, Gregory, « ‘Fidelity to the Word’ : Lonerganian Conversation through Shakespeare’s The Winter’s Tale and Dante’s Purgatorio », Religion and the Arts (ReAr), 2006 ; 10 (2), p. 219-243.

Malamud, Randy, « Shakespeare/Dante and Water/Music in The Waste Land », in Jewel Spears Brooker (ed. and introd.), T. S. Eliot and Our Turning World, London, Macmillan/St Martin’s, with Institute of Unites States Studies, University of London, 2001, p. 1000-113.

McFall, E. K., « Macbeth and Dante’s Inferno », Notes and Queries, 2006 Dec, 53 (251) (4), p. 490-494.

Mortimer, Anthony, « Shakespeare and Italian Poetry », in Jonathan Post (ed.), The Oxford Handbook of Shakespeare’s Poetry, Oxford, OUP, 2013, p. 116-133.

Obertello, Alfredo, « Dante e Shakespeare », in Vincenzo Pernicone (ed.), Miscellanea di studi danteschi, Genoa, Lib. Ed. Mario Bozzi, 1966, p. 93-102.

Picone, Michelangelo, « Onomastica e tradizione letteraria : il caso di ‘ Romeo e Giulietta’ », Il nome del testo. Rivista internazionale di Onomastica Letteraria, 1, 1999, Pisa, p. 87-99.

Quinones, Ricardo Joseph, « Time in Dante and Shakespeare », Symposium : A Quarterly Journal in Modern Foreign Literatures (Syracuse, NY), 1968, 22, p. 261-284.

Satin, Joseph, « Macbeth and the Inferno of Dante », Forum (Houston, TX), 1971, 9 (1), p. 18-23.

Smith, Albert-James, The metaphysics of love. Studies in Renaissance love poetry from Dante to Milton, Cambridge, CUP, 1985.

Tambling, Jeremy, « Monstrous tyranny, men of blood : Dante and ‘Inferno’ XII », The Modern Language Review, XCVIII, 2003, 4, p. 881-897.

Whallon, William, Inconsistencies : Studies in the New Testament, the Inferno, Othello, and Beowulf, Cambridge, Biblio, 1983.

Webster, Richard, « Dante e Shakespeare », Cultura nel mondo, 1973, 27 (5-6), p. 12-20.

Webster, Richard, « Two Hells : Comparison and Contrast between Dante and Shakespeare with Particular Reference to Inferno, X and Richard III I, iv », Nottingham Medieval Studies (Nottingham, England), 1975, 19, p. 35-47.

Williams, Rae, « The Ghost of Dante Alighieri in Shakespeare’s Romeo and Juliet », in Kiki Gounaridou (ed. and preface), Text & Presentation : The Comparative Drama Conference Series, 8, McFarland, 2012, p. 34-40.

3) Dante et les contemporains de Shakespeare

  1. a) Dante et Donne (John)

Freccero, John, In Dante’s Wake : Reading from Medieval to Modern in the Augustinian Tradition, New York, Fordham UP, 2015.

Frontain, Raymond-J., « Moses, Dante, and the Visio Dei of Donne’s ‘Going to Bed’ », A Quarterly Journal of Short Articles, Notes, and Reviews, 1993 Jan, 6 (1), p. 13-17.

Fleissner, Robert F., « Donne and Dante : The Compass Figure Reinterpreted », Modern Language Notes, 1961 par, 76 (4), p. 315-320.

  1. b) Dante et Marlowe (Christopher)

Creasy, William C., « The Shifting Landscape of Hell », Comitatus : A Journal of Medieval and Renaissance Studies, 1980, 11, p. 40-65.

  1. c) Dante et Sidney (Philip)

Heninger, S. K., Jr, « Sequences, systems, Models : Sidney and the Secularization of Sonnets », in Neil Fraistat (ed.), Poems in Their Place : The Intertextuality and Order of Peotic Collections, Chapel Hill, U of North Carolina P, 1986, p. 66-94.

  1. d) Dante et Spenser (Edmund)

Benson, Robert G., « Elizabeth as Beatrice : A Reading of Spenser’s Amoretti », South Central Bulletin, 1972, 32 (4), p. 184-188.

Morgan, The Shaping of English Poetry, Volume III/ Essays on Beowulf, Dante, Sir Gawain and the Green Knight, Langland, Chaucer and Spenser, Bern, Peter Lang, 2013.

Paolina, M., « Spenser and Dante », English Miscellany : A Symposium of History, Literature and the Arts, 1963, 14, p. 27-44.

Paolucci, Anne, The Women in Dante’s Divine Comedy and Spenser’s Faerie Queene, Dover (DE), Griffon, for Bagehot Council, 2005.

Parker, Pauline, « The Image of Direction in Dante, Spenser and Milton », English Miscellany/ A Symposium of History, Literature and the Arts (Rome, Italy), 1968, 19, p. 9-23.

Tosello, Matthew, « Spenser’s Silence about Dante », Studies in English Literarture, 1500-1900, 1977 Winter, 17 (1), p. 59-66.

4) Sur la réception de la culture italienne dans la Renaissance anglaise

Haveley, Nicholas, Dante’s British Public: Readers and Texts from the Fourteenth century to the Present, Oxford, OUP, 2014.

Marrapodi, Michele, Shakespeare and Intertextuality : the Transition of Cultures between Italy and England in the early Modern Period, Roma, Bulzoni, 2000.

Marrapodi, Michele (ed), Italian Culture in the Drama of Shakespeare and his contemporaries. Rewriting, Remaking, Refashioning, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. « Anglo-Italian Renaissance Studies », 2016.

Marrapodi, Michele, Shakespeare and the Italian Renaisance. Appropriation, Transformation, Opposition, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. « Anglo-Italian Renaissance Studies », 2014.

Redmond, Michael J., Shakespeare, Politics, and Italy. Intertextuality on the Jacobean Stage, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. «  Anglo-Italian Renaissance Studies », 2009.

Tomita, Soko, A Bibliographical Catalogue of Italian Books printed in England, 1558-1603, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. «  Anglo-Italian Renaissance Studies », 2009.

Tomita, Soko, Tomita, Masahito, A Bibliographical Catalogue of Italian Books printed in England, 1603-1642, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. « Anglo-Italian Renaissance Studies », 2014.

5) Sur la réception anglo-américaine de Dante aux XIXe-XXIe

Gervais, David, « Eliot’s Shakespeare and Eliot’s Dante », in Jewel Spears Brooker (ed. and introd.), T. S. Eliot and Our Turning World, London, Macmillan/St Martin’s, with Institute of Unites States Studies, University of London, 2001, p. 114-124.

Haveley, Nicholas, Dante’ s Modern Afterlife : Reception and Response from Blake to Heaney, Basingstoke, Palgrave MacMillan, 1998.

Haveley, Nicholas (ed), Dante in the Nineteenth Century : Reception, Canonicity, Popularization, Pieterlen (Switzerland), Verlag Peter Lang, 2011.

Lummus, David, « Dante’s ‘Inferno’. Critical reception and influence », in Patrick Hunt (ed), Critical Insights. The Inferno, Pasadena, Salem Press, 2011, p. 63-81.

6) Influence croisée Dante/Shakespeare au XXe siècle

Uricchio, William, « Dante’s Inferno and Caesar’s Ghost : Intertextuality and Conditions of Receptions in Early American Cinema », in Richard Abel (ed.), Silen Film, New Brunswick (NJ), Rutgers UP, 1996, p. 217-233.

International Conference:

« Dante and Shakespeare: Cosmology, Politics and Poetics »

 

Date and venue:

4-6 April 2019, University of Poitiers / Centre d’Études Supérieures de Civilisation Médiévale (UMR 7302) – France

 

Co-organisation:

Isabelle Battesti (CERLIM, Sorbonne Nouvelle) et Pascale Drouet (CESCM, Poitiers)

 

Conference argument:

Dante is probably to Italian literature what Shakespeare is to British literature. Both are, because of the depth and density of their respective works, monuments of European literature who transcend national boundaries. As T.S. Eliot put it in 1929: “Dante and Shakespeare divide the modern world between them; there is no third.” This claim may be questioned, of course, but both authors did bring literature and the spirit of their time to a peak. It may be wondered whether Dante’s writings influenced Shakespeare and his contemporaries. However, this conference particularly aims at bringing together, beyond chronological considerations, the reflection and the aesthetics at work in their respective creations, by comparing them from thematic perspectives.

Their writings are still powerful today, including in the collective imagination, probably because everything, or nearly so, was treated in them: a theory of the cosmos and knowledge; a representation of social organization and power; a poetics and a narrative art. This conference thus invites a comparative approach of both writers’ works according to three main lines: cosmology (a meditation on the divine and on the natural order); politics (a reflection upon human society and political constitution); and poetics (a reflection upon the art of writing)

 

Suggestions:

 

— Dante, Shakespeare and cosmology

  • – Representing the universe (meditating on the place of man; questioning the Great Chain of Being)
  • – Representing the invisible
  • – Man and the stars
  • – Writing and transcendence (quest, belief, recreation)
  • – Metaphysical stakes versus atheistic temptations
  • – Cosmic order and Political order

 

— Dante and Shakespeare: moral typologies and political stakes

  • – Political models and reality, political figures, crises and continuity, political power and the Wheel of Fortune
  • – Fraud, hypocrisy, crime, villainy
  • – Representing human acts, toward what end? (to entertain, to teach?)
  • – The psychopathology of passions (hatred, love, terror, melancholy)

 

— The truth/illusion dialectic in Dante’s, Shakespeare’s and Elizabethan and Jacobean writers’ works

  • – Status and modality of invention (Aristotle’s influence?)
  • – Here and now versus hereafter, the use of the supernatural (fictional process and process of authentication)
  • – The treatment of History and the use of mythology
  • – Reality and appearances (theatrical illusion, poetic lies)
  • – Metaphorical invention
  • – The veil/unveil dialectic (allusiveness, polysemy, riddling)

 

— Dante as both a poet and poetician (Rime, Vita Nova, De Vulgari Eloquentia) and Shakespeare as a poet, as well as Donne, Spenser, Sydney, Wroth…

  • – The circulation of Italian poetry in England; translations; material traces
  • – Theories and practices of poetry (Dante and the Stilnovo; Petrarchan mediation in early modern England; Dante and early modern poets)
  • – The sonnet as a poetic form
  • – The aesthetics of conceits (Dante and Donne)

 

— A Dante/Shakespeare “function” in contemporary imagination?

  • – Romantic reception (Coleridge’s notion of “gloomy imagination”)
  • – Quotations, imitations, transpositions, translations (T.S. Eliot, Ezra Pound, Auerbach)
  • – Powerful models (to represent dystopias, the ravings of desire, the imaginary sphere of disaster)

 

Abstracts and a brief biographical notice are to be sent by 30 June 2018 to both

Isabelle Battesti – isabelle.battesti@univ-poitiers.fr

&

Pascale Drouet – pascale.drouet@univ-poitiers.fr

 

Bibiographical elements (secondary sources)

 

1) Dante and Chaucer

An, Sonjae, « Echoes of Boethius and Dante in Chaucer’s ‘Troilus and Griselda’ », Medieval and Early Modern English Studies, vol. 12 , déc 2004, p. 393-418.

Neuse, Richard, Chaucer’s Dante. Allegory and Epic Theater in the « Canterbury Tales », Berkeley/Los Angeles/Oxford, University of California Press, 1991.

 

2) Dante and Shakespeare

Brown, Calvin S., « Dante, Shakespeare, and the Common Heritage », Review (Blacksburg, VA), 1980, 2, p. 361-364.

Bruneau, Jean, « La Figure de Jules César de Dante à Shakespeare », Études Anglaises, 1964, 17, p. 591-604.

Chesta Ugo, « Guido da Montefeltro e Amleto : ‘vite parallele’ », Levia Gravia, X, 2008, p. 1-23.

COPE, Jackson I, « Theater of the dream: Dante’s ‘ Commedia’, Jonson’s Satirist, and Shakespeare’s Sage », in The Theater and the Dream, Baltimore, Johns Hopkins University Press, 1973, p. 211-244.

Ferguson, Francis, « Romantic love in Dante and Shakespeare », The Sewanee Review, LXXXIII, 1975, p. 253-266.

Fergusson, Francis, « Trope and Allegory : Some Themes Common to Dante and Shakespeare », Dante Studies with the Annual Report of the Dante Society (Binghamton, NY), 1968, 86, p. 113-126.

Herzman, Ronald B., « Fraternal (Un)Masking : Shakespeare’s ‘Measure for Measure’ and Dante’s ‘Inferno’ 27 », in Franco R. Bradley, Beth A. Mulvaney (eds.), The World of St. Francis of Assisi. Essays in honor of William R. Cook, Leiden-Boston, Brill, 2015, p. 121-139.

Goldstein, Gary B., « Did Shakespeare Read Dante in Italian ? », The Elizabethan Review (ERev), 1993 Spring, 1 (1), p. 61-62.

Kirkpatrick, R., « On the Treatment of Tragic Themes in Dante and Shakespeare », Modern Language Review (Edinburgh, Scoltland), 1977, 72, p. 575-584.

Lawson, Jacqueline E., « The Infernal Macbeth », Aligarth Critical Miscellany (ACM), 1988, 1 (1), p. 33-43.

Maillet, Gregory, « ‘Fidelity to the Word’ : Lonerganian Conversation through Shakespeare’s The Winter’s Tale and Dante’s Purgatorio », Religion and the Arts (ReAr), 2006 ; 10 (2), p. 219-243.

Malamud, Randy, « Shakespeare/Dante and Water/Music in The Waste Land », in Jewel Spears Brooker (ed. and introd.), T. S. Eliot and Our Turning World, London, Macmillan/St Martin’s, with Institute of Unites States Studies, University of London, 2001, p. 1000-113.

McFall, E. K., « Macbeth and Dante’s Inferno », Notes and Queries, 2006 Dec, 53 (251) (4), p. 490-494.

Mortimer, Anthony, « Shakespeare and Italian Poetry », in Jonathan Post (ed.), The Oxford Handbook of Shakespeare’s Poetry, Oxford, OUP, 2013, p. 116-133.

Obertello, Alfredo, « Dante e Shakespeare », in Vincenzo Pernicone (ed.), Miscellanea di studi danteschi, Genoa, Lib. Ed. Mario Bozzi, 1966, p. 93-102.

Picone, Michelangelo, « Onomastica e tradizione letteraria : il caso di ‘ Romeo e Giulietta’ », Il nome del testo. Rivista internazionale di Onomastica Letteraria, 1, 1999, Pisa, p. 87-99.

Quinones, Ricardo Joseph, « Time in Dante and Shakespeare », Symposium : A Quarterly Journal in Modern Foreign Literatures (Syracuse, NY), 1968, 22, p. 261-284.

Satin, Joseph, « Macbeth and the Inferno of Dante », Forum (Houston, TX), 1971, 9 (1), p. 18-23.

Smith, Albert-James, The metaphysics of love. Studies in Renaissance love poetry from Dante to Milton, Cambridge, CUP, 1985.

Tambling, Jeremy, « Monstrous tyranny, men of blood : Dante and ‘Inferno’ XII », The Modern Language Review, XCVIII, 2003, 4, p. 881-897.

Whallon, William, Inconsistencies : Studies in the New Testament, the Inferno, Othello, and Beowulf, Cambridge, Biblio, 1983.

Webster, Richard, « Dante e Shakespeare », Cultura nel mondo, 1973, 27 (5-6), p. 12-20.

Webster, Richard, « Two Hells : Comparison and Contrast between Dante and Shakespeare with Particular Reference to Inferno, X and Richard III I, iv », Nottingham Medieval Studies (Nottingham, England), 1975, 19, p. 35-47.

Williams, Rae, « The Ghost of Dante Alighieri in Shakespeare’s Romeo and Juliet », in Kiki Gounaridou (ed. and preface), Text & Presentation : The Comparative Drama Conference Series, 8, McFarland, 2012, p. 34-40.

 

3) Dante and Shakespeare’s contemporaries

  1. a) Dante and Donne (John)

Freccero, John, In Dante’s Wake : Reading from Medieval to Modern in the Augustinian Tradition, New York, Fordham UP, 2015.

Frontain, Raymond-J., « Moses, Dante, and the Visio Dei of Donne’s ‘Going to Bed’ », A Quarterly Journal of Short Articles, Notes, and Reviews, 1993 Jan, 6 (1), p. 13-17.

Fleissner, Robert F., « Donne and Dante : The Compass Figure Reinterpreted », Modern Language Notes, 1961 par, 76 (4), p. 315-320.

  1. b) Dante and Marlowe (Christopher)

Creasy, William C., « The Shifting Landscape of Hell », Comitatus : A Journal of Medieval and Renaissance Studies, 1980, 11, p. 40-65.

  1. c) Dante and Sidney (Philip)

Heninger, S. K., Jr, « Sequences, systems, Models : Sidney and the Secularization of Sonnets », in Neil Fraistat (ed.), Poems in Their Place : The Intertextuality and Order of Peotic Collections, Chapel Hill, U of North Carolina P, 1986, p. 66-94.

  1. d) Dante and Spenser (Edmund)

Benson, Robert G., « Elizabeth as Beatrice : A Reading of Spenser’s Amoretti », South Central Bulletin, 1972, 32 (4), p. 184-188.

Morgan, The Shaping of English Poetry, Volume III/ Essays on Beowulf, Dante, Sir Gawain and the Green Knight, Langland, Chaucer and Spenser, Bern, Peter Lang, 2013.

Paolina, M., « Spenser and Dante », English Miscellany : A Symposium of History, Literature and the Arts, 1963, 14, p. 27-44.

Paolucci, Anne, The Women in Dante’s Divine Comedy and Spenser’s Faerie Queene, Dover (DE), Griffon, for Bagehot Council, 2005.

Parker, Pauline, « The Image of Direction in Dante, Spenser and Milton », English Miscellany/ A Symposium of History, Literature and the Arts (Rome, Italy), 1968, 19, p. 9-23.

Tosello, Matthew, « Spenser’s Silence about Dante », Studies in English Literarture, 1500-1900, 1977 Winter, 17 (1), p. 59-66.

 

4) The reception of Italian culture in early modern England

Haveley, Nicholas, Dante’s British Public: Readers and Texts from the Fourteenth century to the Present, Oxford, OUP, 2014.

Marrapodi, Michele, Shakespeare and Intertextuality : the Transition of Cultures between Italy and England in the early Modern Period, Roma, Bulzoni, 2000.

Marrapodi, Michele (ed), Italian Culture in the Drama of Shakespeare and his contemporaries. Rewriting, Remaking, Refashioning, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. « Anglo-Italian Renaissance Studies », 2016.

Marrapodi, Michele, Shakespeare and the Italian Renaisance. Appropriation, Transformation, Opposition, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. « Anglo-Italian Renaissance Studies », 2014.

Redmond, Michael J., Shakespeare, Politics, and Italy. Intertextuality on the Jacobean Stage, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. «  Anglo-Italian Renaissance Studies », 2009.

Tomita, Soko, A Bibliographical Catalogue of Italian Books printed in England, 1558-1603, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. «  Anglo-Italian Renaissance Studies », 2009.

Tomita, Soko, Tomita, Masahito, A Bibliographical Catalogue of Italian Books printed in England, 1603-1642, Farnham, Ashgate Publishing Limited, coll. « Anglo-Italian Renaissance Studies », 2014.

 

5) The reception of Dante in the 19th-21st  centuries

Gervais, David, « Eliot’s Shakespeare and Eliot’s Dante », in Jewel Spears Brooker (ed. and introd.), T. S. Eliot and Our Turning World, London, Macmillan/St Martin’s, with Institute of Unites States Studies, University of London, 2001, p. 114-124.

Haveley, Nicholas, Dante’ s Modern Afterlife : Reception and Response from Blake to Heaney, Basingstoke, Palgrave MacMillan, 1998.

Haveley, Nicholas (ed), Dante in the Nineteenth Century : Reception, Canonicity, Popularization, Pieterlen (Switzerland), Verlag Peter Lang, 2011.

Lummus, David, « Dante’s ‘Inferno’. Critical reception and influence », in Patrick Hunt (ed), Critical Insights. The Inferno, Pasadena, Salem Press, 2011, p. 63-81.

 

6) Dante and Shakespeare in the 20th century

Uricchio, William, « Dante’s Inferno and Caesar’s Ghost : Intertextuality and Conditions of Receptions in Early American Cinema », in Richard Abel (ed.), Silen Film, New Brunswick (NJ), Rutgers UP, 1996, p. 217-233.


Publié

dans

par

Étiquettes :